Manifest för appar för barn

Jag gillar min iPad. Gillar också bloggen Pappas Appar som tipsar om bra applikationsprogram för barn, och ibland ger bort testkoder för den som vill prova på.

Idag har Pappas Appar länkat till en sida där några holländska utvecklare och föräldrar tagit fram en lista med viktigt-att-tänka-på-regler för den som gör appar för barn. Bra, tycker jag! Ett riktigt manifest. Vill dela vidare.

Bra manifest! Det här vill jag förstås också följa, ifall jag någonsin skulle skapa en app. De riktlinjer jag gillar bäst är de här fyra:

Don’t be ugly:
Use authentic artwork. Please don’t use computer generated images by default. Add beauty, heart and soul to the world of kids.

Make sense:
Enable intuitive play. A kids app should also be ‘readable’ by those that can’t read yet.

Don’t be boring:
Build an app that’s interesting on more than one level. Spark your imagination – and theirs.

Speak their language:
Only a small percentage of the kids in the world understand English. Be as multilingual as you possibly can.”

Annonserings- och länkfrågan

”Don’t be sneaky” och ”Don’t be a tattletale” står också med bland riktlinjerna. Jag håller med – barn ska inte behöva kämpa för att se skillnaden mellan annonsering och underhållning, för den skillnaden är inte lätt att förstå. Smyg inte in reklambudskap – gör appar som står för vad de är. Samla heller inte information om barnet i smyg, och tvinga inte barnet att dela information via sociala nätverk för att kunna genomföra spelet/leken/läsandet.

Bättre då att möjliggöra e-post eller eget sparande av bilder eller saker man kan skapa i appen, precis på samma sätt som man kan spara en teckning, det är något som har använts flitigt i alla fall av mitt yngsta barn, fröken E, som älskar att skicka sina senaste alster som e-post till utvalda vänner och släktingar. Men då är allt på hennes villkor. Gillar det!

”We believe apps are an amazing new medium. A new medium that will not replace books, nor television, nor the internet.”

Citat: Kind Kids App Rules.

Så tror jag med. Återkommer inom kort med ett blogginlägg som listar barnens och mina aktuella appfavoriter. Hej så länge!

 

Kommentera

