Årsmål

Igår innan jag somnade var det ett tydligt och konkret årsmål som snurrade i mitt huvud. Jag har ju satt upp ett ord för i år, 2012: Mod.

Jag har aldrig tidigare eller senare varit så effektiv som det år jag ambitiöst, modigt och friskt satte upp målet ”mer liv, mer lust, mer nya projekt!”. Det året råkade jag flytta, börja på nytt jobb, starta eget företag, komma in och hitta vänner på den nya ort vi flyttat till, faktiskt också hålla kontakten med gamla vänner, starta kurspoolen som var ett slags föreläsningscirkel där vi spontant föreläste för varann och lärde varann olika saker, samt bli gravid så att vårt första barn föddes i början av året därpå. Företaget jag startade hade dessutom grymt lönsamma första år, eftersom jag jobbade så mycket och hade så många uppdrag.

Så mer liv = check. Mer lust = check. Mer nya projekt = check.

Men kanske hade det mer med det kommande föräldraskapet att göra … det kanske inte var devisen som var orsak till att det blev så mycket gjort. År 2001 var helt enkelt ett år då jag skapade mycket för mig själv, jämfört med senare år då jag skapat och levt i första hand som förälder och med familj … och när jag jämför med det där året jag pratar om, så känns det bara som att det var så brutalt mycket mer som gjordes förr – det är inte alls säkert att det var så.

Nåja, nu är barnen större och vi har fått en hel del struktur på livet. Visst, vi är fortfarande både lekfulla, projekteringsgalna och spontana ibland. Och jag gör saker jag gillar, vågar drömma mina drömmar och vara på väg i en riktning som jag tror är bra för mig som människa, mamma och företagare.  Men nu, i går kväll, så hamnade det ett målliknande mantra i mitt huvud.

”År 2012 ska jag släppa fyra böcker och lära mig programmering.”

– Host, hrm, sade jag till mig själv, när jag hörde målet i mitt huvud. Tyckte att det var alldeles för ambitiöst och lite väl konkret. Försökte slå bort det. Men …

… det är väl så att jag under 2011 märkt att jag ägnat mig mer och mer åt att fixa med små programmeringssnuttar i koderna kring WordPress. Och nyss har jag hittat till Codecademy, där man får ta fria gratislektioner i JavaScript med mera – vilket jag introducerade för sonen, som är eld och lågor, och som nu har gjort tre lektioner på egen hand (fast jag får hjälpa honom att förklara vad det står, eftersom allt står på engelska och han inte har läst så mycket engelska än), och då märker jag att jag lär mig. Det behöver ju inte betyda att jag lär mig ALL programmering som finns i världen, men jag kan lära mig mer, kring det jag tycker är intressant och vill kunna göra. Och det finns så många små grejor här som är intressanta, inte bara WordPress, utan också när det gäller olika webbtjänster,  e-böcker, spel, utbildning och mobila applikationer. Jag triggas av ett språk, jag vill kunna och förstå.

… och det är också så att jag har skrivit två bokmanus nästan helt klara, samt ytterligare 2/3-delar av ett e-boksmanus. Jag har ytterligare fyra boksynopsis nästanklara och tre färdiga ytterligare innehållsidéer, vilka tillsammans utgör två bokserier (en för 7-9-åringar och en för kanske 10-14-åringar och/eller uppåt).

Så, ja, kanske, kanske … Att släppa fyra böcker kan ju betyda att jag gör dem så klara att jag kan släppa dem vidare i processen – sedan om processen leder tillbaka ner i byrålådan eller ut till en eller flera läsare, det får väl tiden utvisa. Allt är okej. Jag drivs inte av att vara mitt inuti en process, jag drivs av att färdigställa, att få komma vidare.

Alltså känns det inte så tokigt. Något inuti mig säger att jag ska. Så:

År 2012 ska jag släppa fyra böcker och lära mig valda delar om programmering. Och det utesluter förstås inte vanligt arbete, familj, vänner, liv och andra roliga projekt. Skrivandet, en sak i taget och att må bra själv ligger kvar i fokus.

Och ja, ja, jag vet att det är februari nu. Men det får gå fort. Och det får vara roligt. Just när det är det. Swisch!

(Foto: abstrakt bild av WordPress-W i rörelseoskärpa, by me.)

One response to “Årsmål

  1. Pingback: Planer 2013 | Trotsig Frizon

Kommentera

