Boktrailer om en växande legend

Redan när jag läste den första boken i Legenden om Morwhayle – Häxmästaren – blev jag förtjust i den egensinniga Malda, trots att den boken egentligen handlar om hennes bror. Och nej, det är inte brodern som är Häxmästaren, i stället försöker han hindra Häxmästaren från att återuppstå.

Malda växte upp med Häxmästaren och ser sig som hans dotter. Hon är alltså på den onda sidan – eller är hon? Vem står på rätt sida, det här är inte förutsägbart självklart, och det är en av bokens styrkor.

Boken är en ”glatt stökig skriftlig debut”, skriver DN:s Lotta Olsson som också ger den mycket beröm, och jag håller med. Den berättar om många saker snabbt, med ett språk som bitvis är avhugget, vilket gör den lättläst men inte snabbläst. Jag tror att boken vinner på en uppläsning, särskilt när jag hör Stina Engelbrechts röst i den nyutkomna trailern för bok nummer två.

 

Så för det första vill jag säga att det är roligt att den första boken nu finns som ljudbok. Jag tänker på hur jag försöker uppmuntra tioårige sonen att vilja läsa mer för att få ökat flyt i sin läsning, och hur det faktiskt verkar hjälpa honom på traven att ibland ha den fysiska boken i sitt knä och följa med i orden, medan han lyssnar på uppläsningen. Det har funkat utmärkt med Spiderwick-serien, för det verkar hjälpa honom att få upp lästempot vilket kan ge honom modet att ta sig an något längre böcker. Jag tror att kombinationen Häxmästaren i knät + ljudspår i örat skulle vara en hit för honom.

Som jag uppfattar det har alltså Stina och Jens Engelbrecht medverkat på ljudboken med inläsning, produktion och musik, och känner jag Peter Bergting rätt så betyder ett ytterligare format alltid ytterligare ett mervärde …

… kanske har du Ipad, och kanske har du laddat ner den digitala versionen av Jens Lapidus Gängkrig 145, och sett vad den bjuder på i form av extra skissteckningar, manussidor med mera. I så fall förstår du vad jag menar. Om inte, så leta upp den  ifall du gillar serier som berättandeform …

… men nu var det ju Malda jag tänkte skriva om. Bok nummer två i serien Legenden om Morwhayle heter ju alltså Demonprinsessan och verkar släppas i maj 2012. Ser fram emot den, inte bara utifrån boktrailern, utan därför att jag har på känn att det här är en legend som kommer att växa allteftersom vi kommer in djupare i historien.

Malda var min näst största favorit från första boken. Allra bäst gillar jag den före detta hunden Briar … Nu hoppas jag få följa hans öden vidare i bok två och kanske allra mest att han ska få en egen bok, i nummer tre?

Kommentera

