Visualisering av två dramaturgiregler

”Det finns en början och det finns ett slut. Och allt måste bli värre innan det blir bättre. Så är det i alla berättelser.”

Citatet är från Nella, storasystern i boken Havsmannen av Carl-Johan Wallgren. Hon berättar en historia om sig själv och sin bror, för att trösta sin bror, och där använder hon dramaturgin till stöd.

Jag ville spara citatet. Det är så kort och enkelt. Jag tror att det är dramaturgins grundregler nummer ett och två.  Jag tycker också om boken, särskilt omslaget, de dova, grönaktiga vattenfärgerna.

Innehållet är – kanske man kan säga – en blandning av realism à la Susanna Alakoski och fantasi à la Marie Hermanson. Blandningen borde kanske överraska, men det gjorde den inte. Jag tror att det är för att Wallgren bygger så mycket på den dramaturgi han nämner i det citat jag har plockat ut – och det var väl det jag inte hade som förväntning. Jag hade väntat mig stort och fann ”helt okej”.

Jag har inte läst Den vidunderliga kärlekens historia av Wallgren. Jag tror att den kommer att vara relativt lättläst, men vindlande, vidunderlig och gå i nya spår dit ingen väntar sig att en text ska gå. Inte att den ska följa en tydlig dramaturgi (vilket jag ofta uppskattar, men ibland är det en fantastisk upplevelse att överraskas) och kanske gör den heller inte det. Jag ska prova den, vid tillfälle. Havsmannen hade jag trott skulle vara mer drömsk och oförutsägbar, på samma sätt. Det är konstigt, vilka bilder man kan ha av böcker innan man har läst dem.

En ytterligare dramaturgiregel, som jag lärde mig när jag läste bokreafyndet Lär dig skriva spännande, av Olov Svedelid, är att berättelser behöver en motor. En motor kan vara tiden, att det finns en deadline som obönhörligt driver historien mot sin upplösning, oavsett om det går bra eller dåligt.

Fotot av Havsmannen, här ovan, illustrerar också  en motor. Framsideslappen SNABBLÅN 7 dagar, från biblioteket, gör att jag tvingas ta mig lästid om jag ska hinna läsa ut historien, och på det sättet blir boken utläst på kort tid. Det blir annars ganska många böcker liggande i läslustkö. Så jag gillar snabblån. 🙂

4 responses to “Visualisering av två dramaturgiregler

  1. Snabblån är de bästa, det är bara då jag läser ut låneböckerna och lämnar tillbaka dem i tid 🙂 fånigt kanske, men sant.
    Den vidunderliga kärlekens historia är just vidunderlig och om du vill kan du få den av mig för jag har två 🙂 Kram!

  2. Ja, jag håller med om att det måste vara dramaturgi för att föra berättelsen framåt. Det var ett bra citat. Sedan finns det ju olika sätt att få fram det på. Personligen har jag läst ”Den vidunderliga kärlekens historia” och blev inte såld på den. Kanske är ”Havsmannen” bättre …
    Oj, snabblån – inget för mig, faktiskt inte lån överhuvudtaget. Jag är för dålig på att läsa inom bestämda tidsramar. Jag kan läsa en bok på kort tid om jag vill och när möjlighet finns. Andra böcker får hänga med länge, ofta då jag parallelläser böcker.

  3. Honungspia, min Queen – haha, jag har bättrat mig starkt och lämnat tillbaka biblioteksböcker i tid ett helt år. Är riktigt stolt över mig själv. Men 7-dagarsregeln ökar verkligen chansen att böckerna blir lästa. Läslånar gärna Den vidunderliga kärleken, även om jag tror att din resa och tillvaro på QoKbloggen är mer vidunderligt kärleksfull, så kanske behöver jag inte boken … Men någon gång tror jag den blir läst, han verkar ju skriva smidigt och med ett behagligt språk.

    Helena, ja, jag är nog likadan, jag trodde inte att jag skulle bli fast för Den vidunderliga, när jag läste baksidestexter och recensioner, men nu efter Havsmannen är jag lite nyfiken. Bra att få en som plussar och en som minusar, så att jag inte har för stora förväntningar. Och jag läser också böcker som ligger här och var i huset, vissa tar flera år, andra går på något dygn. Men låneböckerna får ofta förtur i kön, och då märker jag att det går att göra tid att läsa när jag har trott att tid inte finns. 🙂

    Och, vet ni vad – jag gick förbi biblioteket idag och Little Bee fanns som 7-dagarslån. Lässugen är jag på den! Den ligger här hemma nu. Får se om den hinns med.

  4. Jag blev inte heller imponerad av Den vidunerliga kärlekens historia, fast få gånger har jag fått så mycket konstiga blickar som då jag råkat nämna att jag inte gillade den…! 😀 Är mycket spänd på att höra vad du tycker!

    (Svedelid ligger för övrigt redan i min STOOORA kursbok-beställnings-korg på Bokus. Tack för tips!)

    Och här lånas inga böcker, här köps – blir billigast i längden…!

Kommentera

