I vila

Funderar på att använda den här bilden som profilbild över sommaren. Den är tagen i maj, de där dagarna då det var sommarvarmt, och jag faktiskt hann upp i hängmattan för ett tag. Det är ungefär så ledig jag är, från internet, i alla fall.

Ibland får jag lust att koppla upp och skriva, spara tankar, minnen och foton. Men det blir inte nedskrivet just då, och då får det antagligen vara.

Det finns bilder från Stockholmsveckan och app-kollot – jätteroligt, men aningen tröttsamt att vara i storstaden, lyxfrukostar på Stockholmscaféer, solsken, människomyller, promenader, tunnelbana, spårvagn och museiturer. Det finns minnen från Madonnakonserten med vänner i Göteborg. Det finns funderingar inför hösten, skrivlust och läslust, till och med jobblust men först en hel del ledighetslust. Det finns minnen och tankar om sommarkvällar och eftermiddagsfikor och Ordbruksnoveller och vännerna man hinner träffa, liksom vännerna man inte har lyckats boka in.

Det finns Gotlandsresa med glasscafé, fornsal, snabbshopping och foton från kärleksporten i ringmuren i ett sommarregnigt Visby. Det finns hamnbad och barnens hopp över vågorna vid Faludden, smörgåskastande och jordgubbar med socker och rinnande grädde, grisvänner, fårvänner och äventyr med förrymda kaniner på Bottarve. Det finns hopp från piratbåt på badlandet vid Kneippbyn med misslyckad landning som orsakade sprickor i revbenen – aj! Så därför finns också ursäkter att inte måla hängrännor eller utepyssla, så som jag hade tänkt mig nu under högsommaren. Det finns sovmorgnar till klockan tio, vilket jag njuter av, och behöver.

Det finns ett tjugotal utlästa böcker, varav de flesta mycket korta, såsom serieböcker (och då menar jag bildliga serier, inte serier som bok 1-2-3…). Favoriter i sommarskörden är den här, den här och den här.

Det finns glädjen av att ha suttit ute på altanen med filtar och myggljus i spöregn och åska och läst ut de sista nittio sidorna av sjätte Harry-Potter-boken med båda barnen storögda och lyssnande. Det gjorde jag i går kväll. För ett år sedan läste vi den första av HP-böckerna tillsammans, och då hade lillasyster svårt att vara tyst eller lyssna flera sidor i taget. Nu fyller hon snart sju, och associerar till personer som nämnts i de tidigare böckerna, när de bara antyds av författaren med detaljer i förbigående. Hon har blivit en lyssnare. Och jag läser, njuter, ryser, skrattar, lyssnar med deras öron medan jag blir hes, för vi ska bli klara, trots myggorna och kylan som smyger sig på. Och vi blev klara när det hade mörknat, vid 23.30-tiden, jag beundrar deras tålamod. Jag drömde om högläsningen när barnen var små – nu är jag där, och vi gör oss den tiden tillsammans.

Jag är glad, den här sommaren, som alla somrar. Jag känner inte att jag räcker till, inte heller att sommaren räcker till, för att göra och leva och minnas allt jag vill. Men det är en bra sak. Ett bra liv. En bra sommar. Må väl!

 

2 responses to “I vila

  1. Ett bra liv. En bra sommar. Och det är fint. Massor av kramar till dig och de dina. Fortsätt alltid vara du Linda! Fortsätt alltid att läsa Harry Potter och känna hur sommaren och livet bor i dig!

  2. Tack, och ja, sommaren bor i mig! En lite sömnig, myggig sommarkväll bor i mig just nu – en kväll som vill ha mer böcker och texter och ord.

Kommentera

