Texter – hur hänger de ihop, egentligen?

Läser en bok om stilistik, men orkar inte läsa hela just nu. Det var lite för mycket information för min jobbande trötthjärna.

Men den har mycket som är intressant, när jag orkar låta mina tankar stanna och förstå. Jag lärde mig just några nya saker när det gäller textbindning.

Ofta är textbindningen ordnad genom referens eller konnektiv.

Referensbindning är ett sätt att visa att meningarna hänger ihop genom att visa detta med ord som syftar tillbaka på något som sagts eller skrivits innan. En sådan tillbakasyftning gjorde jag just nu (med de understrukna orden). Referenser kan också göras genom synonymer eller hyponymer (hyponym är ett ord som är semantiskt underordnat ett annat ord, till exempel så är gädda en hyponym till fisk).

Konnektivbindning är ett sätt att binda ihop meningar med hjälp av konnektiver, till exempel ord som därför, ändå, alltså, dock, för det första, och så vidare. De underlättar förståelsen av texten, men kan upplevas som lite tråkiga och överpedagogiska ibland. Dock märker jag att jag gärna använder dem (och återigen har jag strukit under ett par sådana ord för att göra exemplet tydligt).

Ett snyggt sätt att arbeta med textbindning är att använda inferens. Det begreppet var helt nytt för mig, jag ser texterna på ett nytt sätt när jag har läst om hur det fungerar.

Inferens innebär att man drar slutsatser utifrån egna erfarenheter. Textbindning med hjälp av inferens är skriven så att slutsatser kan dras om hur meningarna hänger ihop tack vare läsarens egna erfarenheter, även om sammanhanget inte är uttalat i texten. En riktigt bra text, som är rätt formulerad för målgruppen, innehåller en hög grad av naturligt anpassad inferens. Det behövs inga andra bindningar. Boken ger följande exempel:

”Han packade upp resväskan. Kavajen var skrynklig.”

Vi läser och förstår hur meningarna hänger ihop tack vare våra egna erfarenheter och kunskaper om hur världen fungerar. Vi drar slutsatsen att kavajen låg i resväskan, utan att notera det medvetet. Lägg också märke till att ordet ”kavajen” står i bestämd form, som om den redan hade nämnts tidigare i texten.

Om det i stället är större associativt avstånd mellan meningarna kan det bli svårare att förstå vad texten handlar om.

”Han packade upp resväskan. Radion var trasig.”

Hade han haft radion i resväskan? Eller vad var det för en radio? Vi kan behöva en mening till för att förstå sammanhanget.

”Han packade upp resväskan. Radion var trasig. Det fanns ingen tv i rummet och han kände sig ensam.”

Plötsligt har vår inferens placerat huvudpersonen någonstans utanför hemmet, troligtvis i ett hotellrum med låg standard. Hur stort associativt hopp man kan göra för att fortfarande ha läsaren med sig är en fråga om hur stor osäkerhet läsaren tål. Det handlar både om läsarens läsvana och om i hur hög grad berättaren har lyckats fånga läsarens intresse.

Vi pratade om det här på vårt ordbruksmöte igår och Pelle som är med noterade att det här sättet att berätta är filmiskt. Visst är det? Jag ville minnesanteckna det, så det hamnar här. Självklart vill jag kunna berätta naturligt och filmiskt. Associativt. Njutbart. Gärna fängslande. Nu ska jag läsa och lägga märke till berättande med inferens.

Bok: Stilistik av Per Lagerholm. Ska lånas igen (lånetiden har gått ut nu).

4 responses to “Texter – hur hänger de ihop, egentligen?

  1. Pingback: Lärde mig ett nytt ord: inferens | Att se det lilla

  2. Verkar rätt så spännande det där faktiskt… Lite invecklat kanske, men kan kanske utvecklande för språk och text är SPÄNNANDE!

    Kram
    Petronella

  3. Jamen, eller hur. Klart invecklat, håller med. Vilken fin sida du har, kikade förbi en liten sväng.

  4. Vad intressant Linda, synd att jag missade ordbrukandet… jag gillar ju sånt där nörderi, precis som du 🙂 Men man måste verkligen ha hjärnan på on. Stor kram och hoppas ni får en finfin helg!
    Och vad roligt att se dig här Petronella! 🙂

Kommentera

