Planer 2013

Jag brukar ju göra något slags årsfundering. Sätta mål, se vad jag uppnått, se framåt. Här kommer några tankar så här näst sista dagen av 2012.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag letade bland tidigare inlägg för att hitta mina gamla målsättningar. Ser att de var ambitiösare än jag mindes dem. Jag kom ihåg dem som ”strävsamhet”, men det var mitt ledord från 2011. Under 2012 planerade jag att bejaka alla projekt jag hade på gång. Jag ville gå vidare i mina skrivande processer. Det har jag gjort – men marginellt, mest har jag jobbat med andra saker. Okej, det är ju i sig ett slags processer att gå vidare i också. Utvecklande och inkomstbringande. Så jag tycker att jag får godkänt på min måluppfyllelse – mest för att jag vill vara snäll mot mig själv, men ändå godkänt.

Jag ville också pyssla mer mer programmering, för skojs skull. Det blev nära nog noll och intet. Det gör inget. Kanske blir det något lite mer i år. Men bara kanske. Sonen fick gå på appkollo i somras och det var en rolig och utvecklande upplevelse, förstår jag. Idéer finns det gott om, både hos honom och hos mig, så vi får se om det kan bli något digitalt projekt eller jobbuppdrag under 2013 – det skulle vara grymt kul. Men jag lägger det på den nivån. Grymt kul-nivån. Det kan räcka så. Inga krav.

Jag skrev också ”Och det utesluter förstås inte vanligt arbete, familj, vänner, liv och andra roliga projekt. Skrivandet, en sak i taget och att må bra själv ligger kvar i fokus.” Det är väl mycket så det här året har varit. Vanligt arbete, familj, vänner, liv. Må bra, en sak i taget. Kanske kunde jag ha haft mer tid för vänner, men jag ska inte klaga. Men vill jag mer än så här under 2013?

Ja, jag vill mer när det gäller mitt skrivande. Jag vill verkligen testa, utforska, skriva klart. Inför i år har jag gett mig själv bättre skrivredskap och jag ska göra vad jag kan för att ge mig en bättre planering med avsatt tid för att utveckla mitt berättande. Jag vill att mitt egna berättande ska kunna ge mig åtminstone någon form av inkomst igen, i år.

Och för att detta mål inte ska avskräcka mig från att göra något som är så roligt som att skriva, för egen vinnings skull (jo, det känns så hemskt förmätet att tro att jag skulle kunna, så det sättet att tänka skrämmer mig ofta), så tänker jag att jag ska se till att ungefär en tredjedel av det jag drar in (om det nu blir något) ska gå till bättre behövande. Den som har läst mina inlägg här på Trotsig Frizon vet att jag gärna bidrar till Unicefs verksamhet, bland annat som världsförälder – det är en verksamhet jag tror på, och som jag hoppas gör skillnad. Framför allt vill jag bidra till att öka chanser till utbildning för barn i världen, för det tror jag är något som gör skillnad på längre sikt. Jag vill också bidra till att öka människors möjlighet till egen försörjning, och förstås rent generellt till att lindra nöd. Jag vet förstås att ingen kan göra allt – men alla kan göra något.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En inspiration och förebild är Teskedsorden.

”Teskeden är en symbol för handling. Amos Oz menar att den människa som vill släcka en eld hämtar en hink vatten och öser över elden. Om hon inte har någon hink tar hon ett glas och om hon inte hittar ett glas tar hon en tesked. Och om vi alla bidrar, även med en liten insats, kan vi faktiskt släcka elden – den farliga eld som fanatismen utgör i dagens värld.”

… och det känns ju både viktigt och aktuellt inför år 2013.

Ordet för året – ja, det hittar jag flera gånger här ovan i min egen text. Jag har skrivit ordet ”utveckla” i olika former minst tre gånger. Främst handlar det om att utveckla mitt berättande. Ordet ”bidra” finns också med i mina tankar. Nu är jag öppen och nyfiken på vad det kan leda till.

Sammanfattning av årsmål 2013

Jag är öppen och nyfiken.
Jag schemalägger tid för mig själv och egen utveckling, där skrivandet är fokus. Och sen: vi får se.

Bilder: fram- och baksida av trycksaken ”A hairy yak” för Save the Children, ett av mina favorit-copywriting-exempel, egenfotograferat. Upphovsmän är av mig okända.

Kommentera

