Lästa böcker under 2012

Ibland är det roligt att göra listor. Jag gillar att läsa andras boklistor – för då kan man ju jämföra med egna läsupplevelser, fundera över om man gillar lika, och få inspiration för fler böcker att lägga till bland dem man vill läsa.

På Boktipset är det jättelätt att göra listor. Det är också lätt att markera vilka böcker man har läst (genom att ge dem ett betyg) och vilka man vill läsa. Lätt beroendeframkallande, vill jag påstå. Boktipset har också en rolig funktion som gör att man kan se vilka personer man har liknande boksmak som, och vilka böcker de tror att man kommer att gilla. (Om du redan finns där, så ”befrienda” mig gärna, så kan jag hitta dig också.)

vinden

Bild: Vindens skugga, fick 4/5 i betyg av mig i december.

Jag brukar inte orka skriva recensioner – även om jag tänker på det ibland. En annan tanke jag har är att skriva en rad om vad jag har lärt mig, eller välja ett eller några citat, ur varje bok. Kanske på en blogg. Kanske tillsammans med någon? Foto + en till två meningar. Det vore ett roligt, lagom enkelt projekt.

Men här kommer helt enkelt något slags lista över favoritläsupplevelser från året, i stället. Mycket blandade genrer, som synes … Betygen ska inte tas så seriöst, de är inte supergenomtänkta. Blandade kortreflektioner följer med för de första böckerna.

Läsupplevelser som fått högsta betyg 2012

Femmor:
A Feast for Crows, G. R. R. Martin
Bok nr 4 i Game of Thrones-serien, den överraskade mig genom att fördjupa rollpersonerna, det gillade jag.
Alla mina vänner är superhjältar, Andrew Kaufman
En kort bok – rolig – galen – ger idéer. Enkel men helt okej story också.
Alvklingan, Nick Perumov
Inte alls dum vidarevandring i Sagan-om-ringens värld.
Att tro på Mr Pip, Lloyd Jones
Gav mig lust att läsa Dickens igen. Bra berättad.
Barn av sin stad, Per Anders Fogelström
Fortsätter i serien, läste de tidigare under 2011.
Den krympande hustrun, Andrew Kaufman
Lånade den som ljudbok – rekommenderas, för man får höra lite av originaluppläsningen av författaren själv. Även här en rolig tanke: Om en rånare skulle kräva att få den sak du bär med dig som betydde mest för dig just nu – vad skulle du ge bort? Resten handlar om att se varandra i ett kärleksförhållande.
Du borde vara här – min brors självmord, Jesper Bohm
En naken, verklighetsförankrad bok om ett viktigt ämne, i det här fallet dessutom lättläst. Bra, också för den som inte läser så ofta eller mycket.
Eld, Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Ett steg bättre än Cirkeln tycker jag och är glad över att serien växer.
Fortfarande Alice, Lisa Genova
Tänk att en bok om demens kan vara så lätt att identifiera sig med. Gråt i ögonvrån, och ändå är boken inte gräva-ner-sig-sorglig. Bästa fyndet 2012!
Inferno, Fabian Göranson
Strindberg som tecknad, en historia och form som jag uppskattade.
Instructions, Neil Gaiman
Jag väntar under mossan, Amanda Hellberg
Ytterligare en bra svensk ungdomsbok inom fantasygenren, ger mig Maria Gripe-vibbar, håller hela vägen och borde säljas internationellt.
Jag är Zlatan, David Lagercrantz återberättad av Mats Wänblad (lättläst)
Fängslande från första sidan, fungerar oerhört bra i lättläst språk och bearbetning. Och då är jag ändå en storläsare. Läs gärna båda och jämför!
Kärlekens historia, Nicole Krauss
Fint skriven bok där jag har glömt slutet. Flickan som inte är huvudperson, men som hela tiden ser till att något händer, är min favorit. Heter hon också Alma, förresten?
Little Bee, Chris Cleave
Hade väntat mig att den skulle vara ännu bättre utifrån allt jag hade hört om boken innan, men ja, den var så klart jättebra. Mitt favoritavsnitt är när flickorna ska få komma ut från fängelset i början, hur de beskrivs och vad de gör.
Love vågar livet, Andreas Palmaer
En allvarlig men fin bok om att växa, skickligt skriven där en glidning sker mellan vad berättarjaget vet, och vad läsaren förstår. Ska inte avslöja så mycket mer. Får mig att tänka på Svein Nyhus och Gro Dahles böcker, men denna är för äldre barn/tonåring eller vuxen.
Kampen om järntronen, G. R. R. Martin
Första delen i Game of Thrones-serien. Hypnotic writing, man måste ju läsa vidare. I alla fall jag.
Natthimmel, Sofia Nordin
Högsta betyg från mig för fina, känsliga vardagsbeskrivningar i ett tonårsliv.
Nära dig, Joanna Björkqvist
Detaljrik vardag och familjebeskrivning med Marianne Fredriksson-känsla.
Ondvinter, Anders Björkelid
Gillar de två huvudpersonerna och tycker att historien är lovande. Boken känns som en början där jag vill följa historien hela vägen.
Resa med lätt bagage, Tove Jansson
En riktigt bra novellsamling som jag råkade låna i somras.
Simon och ekarna, Marianne Fredriksson, återberättad av Pernilla Gesén (lättläst)
Har inte hunnit läsa denna historia i original. Grep den lättlästa boken och blev gripen!
Svärdets makt, G. R. R. Martin
Å, vad titlarna låter fåniga på svenska. Alliterationen i Storm of Swords är snyggare!
Tjock-Ida (novell), Cecilia Davidsson
Trovärdig berättarröst, fin liten historia. Nu ska jag leta upp om det finns novellsamlingar av Cecilia Davidsson.
Waldersten 365, Jesper Waldersten
Å så bra, bibliotekslånad, vill äga. Vill ha bilderna på väggen. Vill göra bilder. Vill ha humor, skapa mer, ironisera över världen. När jag bläddrar i den här.
Vi dricker te och lär oss e, Livstyckets kvinnor
Fint gjord ABC-bok med en alltigenom fantastisk och verklig historia bakom. Heja till alla som ska lära sig bokstäver, läsning och svenska.
Vargbröder, Michelle Paver
Ungdomsfantasy/-äventyr, som jag tror ska få min son att pendla mellan hopp och förtvivlan och skapa lusten att bladvändarläsa.
Yarden, Kristian Lundberg
Läs.
Fyror:
Agnes Cecilia, Maria Gripe (nej, jag har inte läst den förrän i år)
Alvklingan, Nick Perumow
Berömda män som varit i Sunne (varför fick den en 4:a, jag tyckte ju inte om den – men något måste jag ha tyckt om ändå … fängslade beskrivningar av stämningar och personer)
Bilderboksretro, 1960-tal, Susanna Hellsing & Lisa Bjärbo
Blonde, Joyce Carol Oates
Borttappad, Shaun Tan
Damernas Detektivbyrå, Alexander McCall Smith
Death Note, del 2 och 3, Tsugumi Ohba
Det fördolda, Hans Rosenfeldt & Michael Hjorth, återberättad av Johan Werkmäster (lättläst)
Det är inte värst sådär i början, Åsa Grennvall
Du sköna, nya värld, Aldous Huxley
Döden och kärleken i Kumla, Håkan Nesser återberättad av Johan Werkmäster (lättläst)
Efter mörkrets inbrott, Haruki Murakami
Ella gör sig fri (novell), Karin Boye
Elin under havet, Sofia Malmberg
Enligt Maria Magdalena, Marianne Fredriksson
Erebos, Ursula Poznanski
Felicia försvann, Felicia Feldt
Förvandlingen, Franz Kafka
Ginnys rike, Philip Pullman
Gå sönder, gå hel, Sofia Nordin
Gäst hos verkligheten, Pär Lagerkvist
Havsmannen, Carl-Johan Vallgren
Hedge Knight, G. R. R. Martin
Himmelsdalen, Marie Hermanson (tack, Jenny!:)
Ingamaj, Lena Sjöberg
Jacobs värld, Jodi Picoult
Jag går bara ut en stund, Isobel Hadley-Kamptz
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, Ann Heberlein
Janis den magnifika, Johanna Nilsson
Julklappsboken och andra berättelser, Selma Lagerlöf
Kallocain, Karin Boye
Konsten att skriva en bästsäljare, Lina Wennersten
Konsten att vara kvinna, Caitlin Moran
Korparna, Tomas Bannerhed
Krigarens väg, Kazuo Koike
Kråkornas fest, G. R. R. Martin
Legenden om Morwhayle: Demonprinsessan, Peter Bergting
Låt tistlarna brinna, Yasar Kemal återberättad av Johan Werkmäster
Mor gifter sig, Moa Martinsson
Max ute i kylan, Ritta Jacobsson
Människohamn, John Ajvide Lindqvist, återberättad av Niklas Darke (lättläst)
Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Linda Olsson
Odysséen, Homeros, återberättad av Erik Eriksson (på enkel hexameter – bättre än originalet!)
Om det var krig i Norden, Janne Teller
Predikanten, Camilla Läckberg återberättad av Åsa Sandzén (för förmågan att effektivt berätta en historia!)
På spaning med Hedvig, Hedvig Ljungar
Röda rummet, August Strindberg, återberättad av Cecilia Davidsson
Trollroten, Gudrun Wessnert
Pappa Långben, Jean Webster (inte läst den heller förrän nu, fanns i samma fina bokreabox som Agnes Cecilia)
Pojkarna, Jessica Schiefauer
På liv och död i andra världskrigets skugga, Kim M Kimselius
Smashing WordPress Themes – Making WordPress Beautiful, Thord Daniel Hedengren
Sorgfjäril, Ingelin Angerborn
The Giving Tree, Shel Silverstein
Zebraflickan, Sofia Åkerman
Vindens skugga, Carlos Ruiz Zafón
Underfors, Maria Turtschaninoff
Vargbröder – Demonernas port, Michelle Paver
Vargbröder – Havets skugga, Michelle Paver
Vem älskar en hemlös? Arne Järtelius (lättläst – inte stor eller omfattande bok, men en sådan bra idé att göra den!)
Älskade barn, Marianne Fredriksson
UPPDATERING: när jag ser de här listorna tänker jag på hur kul det hade varit om jag hade sparat ett favoritcitat + ett foto från var och en av de här böckerna. Kanske ska försöka göra det? Tänker mig en Tumblr-sida, eller en WordPressblogg, men kanske räcker det med ett eget board i Pinterest (och då skriver man citatet i kommentarerna). Eller instagramma?
2 responses to “Lästa böcker under 2012

  1. Pingback: Har startat ett 365-dagarsprojekt | Trotsig Frizon

  2. Pingback: Trotsig » Blog Archive » Om mig

Kommentera

