The goal of a good book

Nu har jag gott om inspiration att läsa bloggar, apropå initiativet #blogg100, där ett mycket stort antal personer valt att satsa på att skriva minst ett nytt inlägg varje dag i 100 dagar. Det skrivs mer, och inspirerat känns det också. Oj, så många de är!

Sedan finns det andra de som skriver ungefär minst varje dag, ändå. Ett antal #blogg365, om man vill se det så. Som min vän the Queen. Och Monster-Karin. Och just nu jag, på 365 days of storylog, om jag lyckas. Vi kan kanske haka på, om vi vill, men jag har inte gjort det. Känner det som att jag har min utmaning klar ändå.

Idag hittade jag ett citat hos Seth Godin (han borde väl också höra till #blogg365, förresten?). Han skriver om behovet av ”slow media”, långsamma media, mitt i dagens medialandskap. Som jag läser hans text kopplar jag direkt till kvalitetsbegreppet – som många på #blogg100 pratar om, men som jag och Jenny också just har diskuterat när det gäller utveckling av eget skrivande.

Godin skriver ungefär att idag, när det finns ett obegränsat utrymme för att uttrycka sig med obegränsad längd, så är inte målet längre att vara ännu snabbare eller att höras ännu mer. (Han pratar om podcasts, men jag tolkar det som att hans resonemang lika gärna kan handla om andra uttryckssätt). ”Instead, the goal, like the goal of a good book, is to say something worth saying, and to do it in a way that’s worth waiting for.”

the-goal-like-the-goal-of-a-good-book-is

Målet, precis som målet för en god bok, är att säga något som är värt att säga, och att göra det på ett sätt som är värt att vänta på.

Där har vi väl kvalitetsbegreppet i ett nötskal. Eller i en pudelkärna. Det är målet, och argumentet, för att lägga ner den tid som krävs för att göra en bok. Eller läsa en bok. Eller fila på några rader i en dikt, tills man inte kan fila mer.

”Vem är väl jag att tro att jag ska kunna skriva”, är ett självtvivel som ständigt återkommer till mig, och slutsatsen är att det inte handlar om det, det handlar om ifall jag själv tycker att det är värt att hålla på, tills jag tycker att jag har fått fram det jag tycker är värt att säga, på ett sätt så att det är värt tiden att ta det till sig. Detta vill jag komma ihåg, från och med idag.

One response to “The goal of a good book

  1. Vad spännande Linda, lycka till! Stor kram!

Kommentera

