Idéer för en köpfri månad

Man samlar på sig saker. Men använder man dem? Många saker ligger bara och dräller, och månaderna innan vintern övergår i vår är den tid jag är allra tröttast på det jag har i högar och garderober. Vill byta ut, skaffa nytt.

Men vad hjälper det att byta ut och skaffa nytt? Det blir ju bara snart till gamla saker, som ligger drällande på samma sätt. Bättre då att bromsa skaffandet. Passa på att rota och rensa. Jag vill, jag tror att jag ska! Dessutom vore det ytterst lämpligt, ekonomiskt, eftersom jag var ledig alla mellandagar och inte har fakturerat något för mina januarijobb ännu.

Februari kan bli min köpfria månad. Ännu har jag faktiskt inte handlat något.

Undantag:

Jag tänker göra undantag för 1) vettig mat, 2) kloklippning för kaninen, 3) bensin &/eller tågbiljetter samt 4) tapeter och färg eftersom vi äntligen ska tapetsera om i hallen.

I övrigt borde vi klara oss på det vi har.

Tips att använda

– Rensa igenom garderoben. Behåll kläderna som går att använda, gör en hög för laga & stryk så att vissa saker blir uppfräschade, gör en hög med kläder som sällan används och låt dem få ett nytt liv under några dagar för att prova andra stilar än vanligt, och ge bort resten, förutom det som är helt utslitet = kasta.

– Läs böcker från bokhyllan och biblioteket. Inget köpa. (Oj, shit, det är bokrea. Kanske kan jag få göra ett undantag här, om jag är duktig med resten).

– Pynta med naturmaterial. Läste det här tipset på en blogg om att ta en köpfri månad … som om jag brukar pynta så mycket … men jag har ju lust ibland. Kan skippa färska snittblommor ett tag till och ta in plommonträdskvistar i stället. Fina stenar … Kanske det. Jodå.

– Skor … Putsa! De flesta ser inte helfräscha ut, men jag hatar att köpa skor, så det gör inget.

– Godis och choklad … Ja, det blir svårast att inte köpa. Lovar att köpa lördagsgodis åt barnen, men sedan får det vara. Kan nöja mig med apelsiner och morötter (det kan ju räknas in under vettig mat).

– Hemlagat i stället för jobbluncher.

Vad handlar jag mer?

Javisst, ja, ett USB-minne behöver jag. Det kommer jag att låta mig köpa. Men inget annat, inget extra.

Okej. Då kör vi då!

fint trassel

Foto: trasslig blomma i ett fönster som inte behöver pyntas. Däremot putsas, men det är en annan fråga. Februarisolen blir fin när den filtreras till ett mjukare dis. 🙂

Kommentera

