Råd till kvinnliga företagare

Via twitter hamnar jag på en länk med råd till kvinnor som är – eller vill vara – företagare, entreprenörer eller ledare. Först tänker jag att det är klämkäckt, som vanligt; ett råd är ”Smile and say thank you, when complimented”, liksom.

Jahapp, ett ganska fånigt råd, tänkte jag. Men visst, det är ju sant. Jag har svårt för det själv. Om jag får en komplimang så behöver jag inte ursäkta mig eller förklara, det räcker att ta emot det som det är menat, och att säga tack.

Sedan läser jag det sjätte rådet, och det är det som gör att jag skriver det här inlägget.

If you’ve been talking about wanting to do something for a while, seek support and GO DO IT. Your taking action gives others permission to do the same.

Jomen, så är det ju. Om du har pratat om att du vill göra något, en längre tid, varför inte göra det? Sök stöd … javisst, om det är stöd som behövs, om du inte kan allting själv (och vem kan det?), sök stöd – och gå och gör det. Därför att när du går till handling så gör du automatiskt så att andra också upplever att det är okej att gå till handling. I det läge där du är, där de själva är, just nu.

your-taking-action-gives-others-permission-to-do-the-same

”Your taking action gives others permission to do the same”, det gillar jag bäst. Att när jag gör något jag vill, när jag vågar sticka ut och lyckas eller misslyckas eller inte ha en aning … så visar jag att det är tillåtet. Det här stämmer så väl överens med min önskan om att bidra till sund icke-perfektionism, till en öppenhet för att ambition och kreativitet får existera hand i hand med alldeles vanlig vanlighet –  inte den perfekta passa-in-vanligheten – utan vara-hemma-som-jag-är-vanligheten. Jag misstänker att det är extra viktigt när det gäller kvinnor och företag eller ledarskap, för jag tror att vi är många som tycker att vi borde vara perfekta först, och skapa stordåd sedan.

Sanningen är att det finns inget först och inget sedan. Men i en tillåtande värld finns jag och du.

Fritt inspirerat från två råd och en delvis helt annan ansats i bloggposten Don’t just lean in – 10 ways women entrepreneurs and leaders should take action now.

Kommentera

