Öka bredden på en wordpressida i tema TwentyTwelve

Jag försöker lista ut hur jag ska göra för att lägga en kategorisida med full bredd på min Letraspace-sida byggd i WordPress. Jag vill att bilderna ska kunna visas större i bredd från början (och jag postar dem med full bredd nu) – men jag vill samtidigt inte ha texten skriven på en bredare yta.

Lösningen är att bara battle-poster ska visas på full bredd. Textposter visas som idag, med sidebar. Men samtidigt är ju de också med bland bloggens alla poster. Battle-poster måste i så fall lyftas bort från sidan med alla bloggposter. Tänker mig att menyn blir så här:

1. Förstasida: Battle-poster (inlägg från kategorin Battle) – kategorisida.
2. Bloggsida: Alla inlägg som inte är märkta med Battle – kategorisida.
3. Övriga sidor … som vanligt.

Har inte löst detta än. Har bara hittat hur jag ställer in en statisk förstasida i stället för den normala blogg-sidan. Men vill ha en kategorisida.

Däremot har jag hittat bra tips om hur man ska göra för att få en kategorisida att få full bredd. Sparar dem här för att hitta tillbaka till dem senare. Och kanske finns det fler som vill lära sig. De verkar tydliga och bra.

Hur man sätter full bredd på vissa kategorier, besvarat med ”That worked very well, thank you”. Måste vara en bra länk, eller hur?

Hur vissa sidor har sidbar, men inte kategorisidor. Kan dock lägga märke till att om man vill att alla kategorisidor ska vara utan sidebar kan man helt enkelt ta bort alla widgets, så blir alla sidor och poster full bredd.

Hur man jobbar med hel trespaltsvisning, där sidoutrymme kan finnas både till höger och till vänster (det ska jag iofs inte göra, men det såg intressant ut).

Utförligt om koden för hur man ändrar bredd och även ändrar bredd på thumbnail och bildvisning. Viktigt att veta, tror jag. Ska läsa mer senare.

Och så skriver alla att först och främst ska man skapa ett Child-theme. Det finns det en tutorial för här. Ja, ja, jag ska. Vill ju lära mig.

Och ja, jag vet att jag skriver det här inlägget på svengelska. Orkar bara inte översätta termerna till bättre ord, samtidigt som jag försöker förstå innebörden av dem. Jag slarvar med orden, men har nu i alla fall sparat länkarna.

2 responses to “Öka bredden på en wordpressida i tema TwentyTwelve

  1. Och när jag ändå har länkat allt det där hittar jag How to build an app: http://www.creativebloq.com/app-design/how-build-app-tutorials-12121473 – sparar den länken också här. Det är mycket jag vill lära mig. 🙂

  2. Pingback: Twenty Twelve – Three Column Layout Tutorial | Site Title

Kommentera

