Man får väl ordna sin egen bokmässa

Följer Bokmässan via sociala medier. Flera seminarier visas genom UR på Kunskapskanalen/SVT play. Det är klart att jag hade velat vara där. Men jag har ju faktiskt valt att stanna hemma. Det handlar om ork och pengar, om lust att ta vara på det jag har, inte på allt det jag skulle kunna vara ute och nosa på, just nu. Jag behöver inte mer. För se vad jag har:

bokbokbok

Just nu en hög böcker med många starka kvinnliga författare, och/eller starka kvinnor i huvudrollerna. En del från biblioteket, en del från loppis, en del fått och inhandlat.

En del har jag också nyss läst klart, som trilogin Legenden om Morwhayle, där den kvinnliga huvudrollen (halva huvudrollen, hon är ena halvan av ett tvillingpar) växer genom böckerna, vi får se fler sidor av henne, och det finns en berättarglädje som gör att jag vill stanna i världen, trots att vi egentligen aldrig kommer henne riktigt nära.

Och Hertha Müller, Sara Kadefors och Zadie Smith. De går inte att klumpa ihop på något annat sätt än att de skriver om kvinnor som människor, som viktiga personer, personer som är, kanske lider, kanske njuter, känner, tänker – påverkar. Vilket ju borde vara självklart. Men, nej, det tycker jag inte att alla gör.

Jag tar med mig något från varje bok. Lite som Boktjuven, vars blogg jag relativt nyligen har upptäckt, fast jag har ju skrivit ner mina tankar mer genom att slå ner på ett utvalt avsnitt eller en detalj i min 365-blogg. Som förresten blev en ca 120-dagarsblogg, eller något. Men jag läser fortfarande, och jag noterar fortfarande mentalt och med hjärtat när jag läser saker som är bra.

En annan anledning till att jag inte är i Göteborg är att jag har lovat mig själv att inte åka på bokmässa förrän jag har skrivit klart åtminstone en bok. Jag minns hur överväldigad jag var när jag kom hem därifrån, det tog lång tid innan jag kom in i skrivandet igen. Nu är det inte så mycket kvar – men det går dagar och åter dagar då jag inte skriver. Jag ska vara hemma, gå in i mig själv, och hitta mer av det som vill komma ut.

Kommentera

