Cirkeln är sluten

Nytt år: 2014. En bra tid att göra framåtblickar eller årssammanfattningar. Har faktiskt inte samlat mig för några mål eller ledord just nu. Men de kanske kommer, medan jag tänker och skriver, just nu …

Backar tillbaka här på Frizon-bloggen och hittar mina gamla inlägg från början av 2013: en programförklaring, declaration of intention. Den jag då spontanskrev handlade mycket om frid, att vara som jag är, inte söka andras godkännande och söka min inre röst, älska min familj. Året har varit ganska lugnt, så det stämmer ju.

Samtidigt har jag jobbat en hel del med Letraspace, skapande tillsammans med vännerna Magdalena och Daniel, och det har ju varit roligt. Där har vi i stället testat hur många andra vi har kunnat nå, för att se vilken feedback och bekräftelse vi har kunnat få. Jag inser att jag behöver också det där utåtriktade. Jag gillar marknadsföring. Intressant men opraktiskt nog så gillar jag det allra mest när det inte handlar om mig själv. Letraspace går vidare, i nya och andra steg, under 2014. Jag har varit lite ledig under julhelgerna, strax är jag tillräckligt laddad för att ta fart igen.

Mitt skrivande har gått lite fram och tillbaka. Inga krav, inga deadlines. Jag tror att jag skapar bäst med krav och deadlines. Jag har en hatkärleksrelation till dem. Och det sjukaste med mig och skrivande är att jag älskar att arbeta närapå dygnet runt under många intensiva dagar i sträck, men att jag inte har gett mig den typen av arbetsutrymme på många, många år. Jag vet inte om det är klokt, eller inte.

NyckelnInläggsrubriken, Cirkeln är sluten, kom sig av att jag precis har läst klart sista delen i serien om häxorna i Engelsfors, böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln.

Som jag har skrivit tidigare bromsades mitt skrivande en aning när jag upptäckte att serien släpptes, eftersom jag innan dess arbetade med en manusidé som hade vissa likheter, fast med helt andra huvudpersoner (och här vill min blygsamhet nu skriva ”… och inte lika bra”, men det skriver jag inte, för naturligtvis är mitt mål att bli minst lika bra). Det blev både lättare och svårare att skriva av att serien är bra, och den skildrar både ungdomar och magi på sitt eget vis. Sista delen är i mitt tycke bäst. Jag kan riktigt känna hur roligt författarna har haft på flera ställen i boken, och det är både spännande och underhållande att läsa. Min idé riktar sig till en helt annan målgrupp, och jag hoppas att jag nu kan känna skrivförlamningen släppa, när jag vet hur Cirkeln-Eld-Nyckeln byggdes upp och avslutades. Jag hoppas att jag kan hitta min egen glädje och originalitet. Jag hoppas att jag har någon originalitet.

Serien var inspirerande att läsa – inte som i att jag vill göra något likadant, utan på det viset att jag liksom huvudpersonerna känner att jag vill tillåta mig att utvecklas, jag vill släppa mig fri.

Jag älskar att läsa, jag älskar att förhålla mig till allt som är skrivet, och jag känner samtidigt att jag nu, genom att ha läst ut serien, inte längre behöver förhålla mig till det som är skrivet eller kanske kommer att skrivas.

Jag släpper kontrollen. Tänker mindre på ramar, staket, normalitet, kanske också mindre på former och riktlinjer. Om jag ska ha en självledande tanke under 2014 … så kommer den kanske att vara … att jag tänker skriva mig fri.

Kommentera

