Underbar boktitel: Perfect Nonsense

Blev just alldeles förtjust i Fantagraphics Books och en bok jag såg länkad via Facebook. Perfect Nonsense: The Chaotic Comics and Goofy Games of George Carlson.

Perfect NonsenseBoken är tydligen en biografi och samling med illustratörens och barnbokspoetens George Carlsons verk, från 50 års arbete. Det finns ett 34-sidigt utdrag att bläddra i, och därifrån har jag tagit mig friheten att citera nedanstående bilder, som hör till dem jag blev mest förtjust i.

Jag vill se mer av de verser och den nonsensical humor som han beskrivs vara berömd för … Nonsensical humor – nonsenshumor borde det bli på svenska. Och ja, friheten i nonsenshumor inspirerar mig nog, just nu.

John Martin PhantagraphicsA good book is a good friend ever
Whose comradeship will fail me never

A friend who gives me constant pleasure
A friend whose wisdom has no measure.”

sunnybunnies”Yes, we are Sunny-Bunnies,
And do not ever doubt
That sunny hearts can always turn
The sunshine inside out.”

Det tror jag på. Jag gillar känslan i orden och bilderna. Jag undrar vad som skulle hända om man skapade något liknande idag. Som bok, eller app, med samma lekfulla känsla. Och samma äventyr som lurar i skuggorna. Och även Sunny-Bunnies blir Pricker-Stickers, som kan gnälla och bråka, lär vi oss i boken. Som visserligen är präktig, man ska vara god och glad enligt texten, men samtidigt säger bilderna att man kan vara lite hur som helst.

Förresten läser jag den här boken just nu, också: En fanfar för bilderboken från Alfabeta Förlag. Det är inte alls vad jag har tid att tänka på, och barnen håller ju på att helt växa ur bilderboksåldern (mer än jag, tror jag), men det var kul att läsa den och den är bra!

Kommentera

