Skulle du hellre vara ett oroat geni?

Dags att ta en fråga från de 50 idag. Jag påbörjade ju mina svar innan #blogg100 startade. Sparade en hög med frågor, för att ta till när det behövdes för att komma igång att skriva.

Dagens fråga:

? Would you rather be a worried genius or a joyful simpleton?

Eftersom rubriken för frågorna är ”50 questions that will free your mind” antar jag att det är här man ska komma på att man hellre är fri, lycklig och obekymrad än att man har onödiga ambitioner och är onödigt fixerad vid hur det ska gå eller hur man framstår inför andra.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det där. Känner mig som om frågan vill pressa in mig i ett fack, och det får mig att vilja svara ”Jag vill hellre vara ett oroat geni”, av ren motvallslust. Oavsett vilket – jag tycker att man ska få vara som man är. Det är inte vad andra tycker eller andras bedömningar som spelar roll. De flesta människor är genier inom något område och dårar i något annat, det finns ju liksom så många dimensioner i livet att det alltid går att hitta tillfällen att göra bort sig. Och det gör ingenting. 

Jag minns att jag läste boken Konsten att njuta av livet, av Lin Yutang, för ganska många år sedan. Jag minns inte innehållet exakt, så jag kan ha fel, men jag har för mig att mycket i den boken handlar om att välja medelmåttans väg. Det enda jag inte riktigt gillar med det tankesättet är att det känns som att människor då inte borde ha ambitioner. Att vilja utvecklas, växa, behöver inte vara på bekostnad av andra. Jag tror att jag skulle vilja vara ett oroat geni, om jag måste välja, och jag tror att den här oron också är en del av livet, i alla fall för många människor. Ibland kan oron bli en motor. Och jag tycker om att röra på mig. Min oro fungerar oftast inte tillräckligt mycket som en motor, inte för att jag ska utveckla mig själv till ett geni, i alla fall, för jag har ganska lätt att kliva ur och anta ett mindre ”worried” läge. Det är säkert bra, egentligen, och jag är ganska nöjd och ”joyous”. Men man kan ju alltid vilja vara något mer.

För övrigt vill jag säga att simpleton är ett ganska skönt ord. Jag vet att det kan översättas till ”dummerjöns”, men det låter bättre när man utgår från ”simple” som i enkel, outvecklad, okomplicerad. En ”enkling”. Jag tänker på det värmländska ordet ”sköning” (uttalas med sche-ljud först, och värmländskt ö). Det borde absolut vara den korrekta svenska översättningen. 🙂

#5

Kommentera

