Dekorbyggardagar #tbt 1994

Fortsätter i #blogg100 med #tbt, throw-back-thursdays … Här är ett par minnesbilder av mig när jag var dekorchef i Wexiö Späx, 1994. Rekvisitachef var Jenny, och det var så vi på allvar lärde känna varandra.

Det är alltså tjugo år sedan. Känns lite svårt att tro. Dekoren som syns på bilden kommer från späxet Snövit och ska föreställa övervåningen på ett ganska sjaskigt hotell/värdshus, som drevs av Jägaren, förstås. Jag var så lycklig när jag hittade och lyckades få köpa loss de där stålvagnarna på hjul, som gjorde att vi kunde bygga en övervåning, och samtidigt snurra på dekoren så att det blev ett Euro-Disneyland-hotell på andra sidan. Tapeten fick vi i en färghandel, den var osäljbar på 1990-talet (kunde nästan vara modern nu igen!). Jag minns förresten att vi tyckte att den var så härligt ful att vi också använde den för att tapetsera för en kompis dörröppning och fönster medan han sov, den natten han skulle fylla 30 – vilket vi tyckte var gammalt och värt att fira. Fniss.

DekorByxorna jag har på mig är mina målarjeans, som redan då hade ett stort hål på knäet. Det är därför jag står och håller ihop hålet, antar jag. Jag tror faktiskt att jag har kvar de där jeansen någonstans. Idag kan jag le åt att min pose inte är helt olik den som syns på tavlan i bakgrunden, dansösen, som vår vän Christina (som syns på nästa bild här nedan) ”slängde ihop” på en masonitbit under kvällen. Jag fattar inte att hon inte målar mer än hon gör. Men jag är glad att se små glimtar på Facebook med vad hon gör på väggarna i sina barns rum – det är fjärilar och Minecraftmålningar i helväggsformat, med mera, så lite är hon igång.

Också på den tiden sysslade jag mest med planering, ritade upp och tänkte, och lyssnade och ändrade, och fixade verktyg så att sakerna blev gjorda. Jag snickrade lite grann, men jag var inte den som höll i penslarna. Intressant, det är ju så jag gör fortfarande, till exempel i Letraspace. Jag gillar att klottra och tänka, jag gillar papper och material och doften av färg, men jag är inte den som på allvar har tålamod att få bilder så som jag vill ha dem. Däremot att styra till hela scenen som jag vill ha den. Det var kul!

Och här nere har vi Christina med en julstrut. Pointy hats period?spaxjulfestOch jag. I studentoverall. Oj, vad mycket hår man ser ut att ha när man har det uppklippt men utväxt med 1990-talslockar. Burr, burr.

Jag kan inte lista ut exakt vad vi gör, men jag tror att vi har fest. Det var roligt med späx. Ingenting var omöjligt, och gjorde vi något som bara fick en människa att le eller skratta en gång till, så var det värt det, sa vi. En bra devis att leva efter, kanske?

One response to “Dekorbyggardagar #tbt 1994

  1. Men hej. Ska man behöva googla sig fram till bästa vänner (och sig själv) nu för tiden? Snart 20 sedan vi delade en väldigt dyr vinare också. Lovar att måla mer. Någon gång på något sätt. Håller mig varm med väggfjärilar tills vidare! Saknar dig min galet kreativa vän i världen!
    /C

Kommentera

