Hårt arbete främjar …

Apropå gårdagens inlägg kom jag att tänka på ett späx-citat. Ja, jag kan tänka på många från föreställningarna, men just det här stod utskrivet på ett A4-papper som var sparat i dekorchefernas pärmar, och som gått vidare från chef till chef sedan jag vet inte när.

”Hårt arbete, tidigt uppe och sent i säng
främjar hälsa, kraft och välstånd
samt förhindrar månget tillfälle till synd.”

Det var lite roligt, med tanke på hur hårt vi alla jobbade veckorna innan späxet hade premiär på teatern, och med tanke på att flera par från högskoletiden bildades alldeles precis just under denna tid … Däribland O och jag. Vi var nog ganska många som skrattade åt de där orden.

Jag undrar vem som lade citatet i pärmen, varför, och hur länge sedan det var. Nu när vi har råkat börja prata om späxtider på Twitter, så kanske det finns någon som vet? Någon som har sett citatet förr?

(Jag har skrivit det ur minnet, så det är förmodligen inte ordagrant citerat.)

#14

2 responses to “Hårt arbete främjar …

  1. Det var som att öppna en kran som stått stängd länge, det sprutar och spruttar fram minnen och citat från späxtiden. Vad mycket roligt vi hade! Tack för den påminnelsen!

Kommentera

