Nyårstanke

In 2017, I will go where the road will take me.

sunMånga år har jag planer. Drömmar som jag vill förverkliga, tydliga steg eller ledord på vägen dit. I år – inte lika mycket. Jag släpper det fritt.

Det ser ut som om året kan innebära minst två resor till platser där jag inte har varit, och det låter spännande, jag hänger på, om det blir så, känner mig lyckligt lottad. Jag reser så pass sällan i mitt jobb att varje resa är både en erfarenhet och ett äventyr. Och den familjeresa som planeras i juni går längre bort än jag någonsin har varit. Vi får se om allt går som det har tänkts och planerats.

Men det är också ett år där jag behöver bli bättre på att ta vara på den äldre generationen, helst parallellt med den yngre generationen, och se till att ge tid åt nära och kära. Tid försvinner, och det känns sorgligt att tänka på. Så året handlar nog om att ha öppna ögon, öppet hjärta och följa en vindlande väg, utan att ha bråttom. Helst med nyfikenhet och upptäckarlust, kanske ibland med trötthet och tid för vila. Ingen press att åstadkomma något, förutom med önskan om att inte stanna helt. Hålla tankarna i nuet och full ärlighet mot mig själv.

Den jag vet som skriver de bästa nyårsönskningarna är Neil Gaiman, och i år har han samlat klipp ur många gamla önskningar i sin journal.

Vill citera ur hans önskning från 2006:

I hope […] (because I think there should be more kindness and more wisdom in the world right now), that you will, when you need to be, be wise, and that you will always be kind.

Som följdes upp förra året med:
Be kind to yourself in the year ahead.
Remember to forgive yourself, and to forgive others. It’s too easy to be outraged these days, so much harder to change things, to reach out, to understand.
Jag har inte alls lätt att bli ”outraged”, men jag kan tilltalas av tanken av att våga sträcka fram handen och förstå för att kunna förändra saker – generellt i världen – och det är just vad jag tror att vi behöver mer av. Om det är visdom och äkta vänlighet? Kanske. Ärlig nyfikenhet är nog det första steget för att någonsin komma dit i så fall.
Kommentera

