Har startat ett 365-dagarsprojekt

Som jag skrev nyss vore det roligt att spara något från de böcker jag läser. Ett citat, en tanke om en berättarstil, eller om berättarstrukturen i boken.

Jag vill spara sådant som, utifrån sättet det är skrivet på, väcker tankar hos mig. Jag vill ju gärna lära mig av det jag läser – både för att jag tycker att det är intressant att reflektera och för att det kanske kan utveckla mitt skrivande. Så då kom jag ihåg: jag har ju gjort den här!

Screen Shot 2013-01-23 at 10.59.40 AMEn wordpress-sida: 365 days of storylogJag började ju på den, med en liknande idé, en dag under 2011. Nu har jag skrivit ett inlägg om dagen sedan i torsdags, gjort den officiell, och låtit den bli pånyttfödd.

Det är jättekul. Och intressant att det samvarierar med projektet #blogg100. Så jag säger väl ett ännu starkare JA till de första hundra inläggen, då. Tänker alltså hålla mig inom ett smalt ämne och försöka satsa på en ännu längre tidsperiod. Nåja, är stolt över att ha hållit på i fem dagar hittills. 🙂

Det som är bra med 365-dagars-projekt är just det där att skapa en rutin för en kreativ handling. I mitt fall fokuserar jag på skrivande – och läsande samtidigt. Lite grann, varje dag.

Ämnen hittills har blivit funderingar kring berättelsestruktur, form, dialog, beskrivning av kärlek och beskrivning av hur magi introduceras fint i en berättelse. Det mesta bygger på ett citat, uppfångat ur en bok jag har läst eller håller på att läsa. Och det känns alldeles nytt, introvert (kanske tills jag får någon form av kommentar från någon) och för mig själv ganska roligt och spännande.

Lämna en kommentar